روايت اول: (سند صحيح)
امام باقر (عليه السلام) در روايت صحيح در پاسخ سؤال از عرضه شدن اعمال به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمودند: اين مطلب قطعي است و ترديدي در آن وجود ندارد:
10- حَدَّثَنَا السِّنْدِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَعْمَالِ هَلْ يُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله قَالَ مَا فِيهِ شَكٌّ قِيلَ لَهُ أَ رَأَيْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ فَقَالَ لِلَّهِ شُهَدَاءُ فِي أَرْضِهِ.
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 450
محمد بن مسلم ميگويد: از امام باقر عليه السلام سؤال كردم آيا به رسول خدا صلي الله عليه وآله اعمال عرضه ميشود؟ فرمود: در اين مطلب شكي نيست. براي ايشان گفته شد نظر شما در باره آيه : «اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون» چيست؟ فرمود: خداوند در روي زمين شاهداني دارد.
بررسي سند روايت:
اين روايت از نظر سند، صحيح است، براي اثبات اين مطلب لازم است تك تك راويان حديث مورد بررسي قرار گيرد:
1. السندي بن محمد:
اسم اين راوي «ابان» است و از نظر علماي رجال شيعه مورد اعتماد و موثق ميباشد. نجاشي درباره او مينويسد:
سندي بن محمد واسمه أبان ، يكنى أبا بشر صليب من جهينة ، ويقال من بجيلة ، وهو الأشهر. وهو ابن أخت صفوان بن يحيى . كان ثقة ، وجها في أصحابنا الكوفيين.
رجال النجاشي - النجاشي - ص 187
سندي بن محمد اسمش ابان و كنيه اش ابو بشرصليب از قبيله جهينه و گفته ميشود از بجيله است و اين قول مشهور تر است. وي پسر خواهر صفوان بن يحيي است . او شخص موثق و بزرگ اصحاب ما در ميان كوفيان بود.
آقاي نمازي شاهرودي نيز مينويسد:
أبان بن محمد البجلي الكوفي المعروف بالسندي البزاز ابن أخت صفوان بن يحيى : ثقة وجه بالاتفاق ، ...
مستدركات علم رجال الحديث - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 1 ص 92
ابان بن محمد بجلي كوفي معروف به سندي بزاز، پسر خواهر صفوان بن يحيي به اتفاق علماء موثق و بزرگ ما است.
2. العلاء بن رزين:
ايشان نيز از نظر علماي رجال موثق است. نجاشي او را اينگونه معرفي كرده ميكند:
العلاء بن رزين القلاء ثقفي ، مولى ، قاله ابن فضال . .... روى عن أبي عبد الله عليه السلام ، وصحب محمد بن مسلم و فقه عليه وكان ثقة وجها.
رجال النجاشي - النجاشي - ص 298
علاء بن رزين قلاء اهل ثقيف و غلام بود، اين مطلب را ابن فضال گفته است... وي از امام صادق عليه السلام روايت كرده و با محمد بن مسلم مصاحب بود و از نزد وي فقه آموخت. او فرد موثق و بزرگ و داراي اعتبار بود.
3. محمد بن مسلم:
محمد بن مسلم نيز از شاگردان امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) و موثق است. نجاشي او را اينگونه معرفي كرده است:
محمد بن مسلم بن رباح أبو جعفر الأوقص الطحان مولى ثقيف الأعور ، وجه أصحابنا بالكوفة ، فقيه ، ورفع صحب أبا جعفر وأبا عبد الله عليهما السلام ، وروى عنهما وكان من أوثق الناس .
رجال النجاشي - النجاشي - ص 324
محمد بن مسلم بن رباح، كنيه اش ابو جعفر اوقص طحان و غلام ثقيف اعور بود. او بزرگ اصحاب اماميه در كوفه و فقيه بود. و به مصاحبت امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) دست يافت و از آنها روايت نقل كرده است. وي از موثق ترين مردم بود.
شيخ طوسي نيز همانند نجاشي ايشان را معرفي كرده و تصريح ميكند كه علاء بن رزين بيشترين روايت را از وي دارد:
محمد بن مسلم بن رباح الثقفي ، أبو جعفر الطحان الأعور .. واروى الناس عنه العلا بن رزين القلا.
رجال الطوسي - الشيخ الطوسي - ص 294
نقل اين روايت با سند ديگر:
مرحوم صفار در كتاب «بصائر الدرجات» اين روايت را از طريق محمد بن مسلم و زراره با سند ديگر نيز نقل كرده است:
( 6 ) حدثنا أبو طالب عن حماد بن عيسى عن حريز عن محمد بن مسلم وزرارة قال سئلنا أبا عبد الله عن الأعمال تعرض على رسول الله صلى الله عليه وآله قال ما فيه شك ثم تلا هذه الآية قل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون قال إن لله شهداء في ارضه .
بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 450
در اين روايت امام صادق (عليه السلام) عرضه اعمال را به رسول خد (صلي الله عليه وآله) قطعي دانسته و در پايان تصريح كرده است كه «براي خداوند شاهداني در روي زمين است» كه اين قسمت از روايت، تفسير كلمه «المؤمنون» خواهد بود.