loading...
مجله اینترنتی بی باک | شدت خنده!, اخبار, سرگرمی, روانشناسی, فال و طالع بینی, دکوراسیون،آشپزی, گردشگری داستان, ورزش, کودکان,احکام
آغاز ماه مهر(غم من،دوری از شما!)حتما مطالعه بفرمایید

بسم ربی یا الله

سلام و درود خدمت شما عزیزان

متاسفاته بنده به دلیل آغاز ماه مهر،ماه تحصیل،دیگر قادر به بروزرسانی مجله اینترنتی بی باک نیستم.

رمز در اختیار دوستان قرار گرفت

امیدوارم سایتی موفق داشته باشیم.

خداحافظ

دوستار شما

محمد مهدی رضوانی:مدیر سایت بی باک

آخرین اخبار مجله اینترنتی بی باک|درود بر شما کاربر گرامی.

مجله اینترنتی بی باک با موفقیت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شد.

با آرزو موفقیت روز افزون و عاقبت بخیری همه جوانان ایرانی و شیعه مذهب جهان.

ابوالفضل بازدید : 61 دوشنبه 05 آبان 1393 نظرات (2)
اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا نیم ساعت در روز فرصت ندارید، سعی کنید برای بالارفتن یا پایین آمدن از پله‌ها، از آسانسور استفاده نکنید، یا بجای استفاده از اتومبیل، پیاده به محل کار یا بازار بروید.

اگر بیماری قلبی دارید یا بیش از 45 سال سن دارید یا دو یا چند عامل خطر ساز برای بیماری قلبی دارید، (مانند سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی، اعتیاد به سیگار، فشاخون بالا، کلسترول بالا، دیابت، زندگی کم‌‍تحرک، یا چاقی) می‌توانید با یک فعالیت متوسط به مدت نیم ساعت در روز آغاز کنید، مانند پیاده روی.

به گزارش سه نسل ، اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا نیم ساعت در روز فرصت ندارید، سعی کنید برای بالارفتن یا پایین آمدن از پله‌ها، از آسانسور استفاده نکنید، یا بجای استفاده از اتومبیل، پیاده به محل کار یا بازار بروید. علاوه بر این می‌توانید بجای نیم ساعت پیوسته، سه نوبت ده دقیقه‌ای در هر روز فعالیت بدنی سبک داشته باشید. مشاهدات و تحقیقات علمی نشان می‌دهند که فعالیت بدنی، تاثیر مثبتی بر بیماری قلبی دارد. 

همچنین بسیاری از مطالعات فواید برنامه‌های ورزشی حدود 30 تا 60 دقیقه سه بار در هفته را در مورد بهبود بیماری قلبی نشان داده‌اند. 

 

خطرات ورزش چه هستند؟ 

بطور کلی خطر مشکلات قلبی در هنگام ورزش افزایش می‌یابد، اما این خطر بسیار جزئی است. برای بزرگسالانی که به بیماری قلبی مبتلا نیستند این خطر حدود 1 در 400000 تا 800000 ساعت ورزش است. برای بیماران قلبی، بطور میانگین در هر 62000 ساعت ورزش یکبار احتمال رویداد مشکل قلبی وجود دارد. اما نکته‌ی مهمتر اینست که خطر مشکلات قلبی در ورزش‌های منظم بطور موثر کاهش می‌یابد. شواهد نشان می‌دهند که خطر بروز مشکلات قلبی برای افراد کم تحرک، 50 برابر بیشتر از افرادی است که 5 بار در هفته ورزش می‌کنند. به عبارت ساده‌تر کسانی که بطور منظم فعالیت بدنی روزانه دارند خیلی کمتر به مشکلات قلبی حین ورزش دچار می‌شوند. بعلاوه، بر خلاف دیدگاه عموم، اکثر حمله‌های قلبی (تقریبا 90 درصد) در هنگام استراحت روی می‌دهد، نه در حین فعالیت بدنی. 

بنابراین فعالیت بدنی برای بیماران قلبی کاملاً بی‌خطر است. با این حال، آگاهی از نشانه‌ها و علائم مشکلات قلبی مفید است : ناراحتی در ناحیه سر و قفسه سینه (مانند درد و فشار در قفسه سینه، فک، گردن، شانه، بازو یا پشت)، تنگی نفس غیرعادی، سرگیجه، بی‌نظمی ضربان قلب). اگر یکی از این نشانه‌ها را داشتید باید به کمک اطرافیان به نزدیکترین مرکز پزشکی مراجعه کنید. 

فواید ورزش منظم برای بیماری‌های قلبی- عروقی چیست؟

•افزایش ظرفیت ورزشیی بدن 

•کاهش وزن بدن 

•کاهش فشارخون 

•کاهش کلسترول بد (LDL)

•افزایش کلسترول خوب (HDL)

•افزایش حساسیت به انسولین

در یک مطالعه، بیماران قلبی که بطور منظم فعالیت بدنی خود را حفظ کردند گزارش دادند که کیفیت زندگی آنها بهبود یافته است، آنها اطمینان به نفس بیشتر، استرس کمتر و اضطراب کمتری را تجربه کردند و میزان مرگ و میر در اثر بیماری قلبی در بین این بیماران 20 تا 25 درصد کاهش یافت./پارسی تب

ابوالفضل بازدید : 84 جمعه 02 آبان 1393 نظرات (0)
گوشت فرزندان فاطمه سلام الله علیها بر درندگان حرام است

در ایام متوکل عباسی زنی ادعا کرد که من حضرت زینب هستم و متوکل به او گفت: تو زن جوانی هستی و از آن زمان سالهای زیادی گذشته است.

آن زن گفت : رسول خدا در من تصرف کرد و من هر چهل سال به چهل سال جوان می شوم. متوکل، بزرگان و علما را جمع کرد و راه چاره خواست.

متوکل به آنان گفت: آیا غیر از گذشت سال، دلیل دیگری برای رد سخنان او دارید؟ گفتند: نه.

آنان به متوکل گفتند : هادی علیه السلام را بیاور شاید او بتواند باطل بودن این زن را روشن کند.

امام علیه السلام حاضر شد و فرمود: این دروغگو است و زینب سلام الله علیها در فلان سال وفات کرده است.

متوکل پرسید : آیا غیر از این، دلیلی برای دروغگو بودن هست؟

امام علیه السلام فرمود: بله و آن این است که گوشت فرزندان فاطمه سلام الله علیها بر درندگان حرام است. تو این زن را به قفس درندگان بینداز تا معلوم شود که دروغ می گوید.

متوکل خواست او را در قفس بیندازد، او گفت: این آقا می خواهد مرا به کشتن بدهد، یک نفر دیگر را آزمایش کنید. برخی از دشمنان امام علیه السلام به متوکل پیشنهاد کردند که خود امام علیه السلام داخل قفس برود.

متوکل به امام عرض کرد: آیا می شود خود شما داخل قفس بروید؟! نردبانی آوردند و امام علیه السلام داخل قفس رفت و در داخل قفس شش شیر درنده بود.

وقتی امام علیه السلام داخل شد شیرها آمدند و در برابر امام علیه السلام خوابیدند و امام علیه السلام آنها را نوازش کرد و با دست اشاره می کرد و هر شیری به کناری می رفت.


وزیر متوکل به او گفت : زود او را از داخل قفس بیرون بیاور و گرنه آبروی ما می رود.

متوکل از امام هادی علیه السلام خواست که بیرون بیاید و امام علیه السلام بیرون آمد. امام فرمود : هر کس می گوید فرزند فاطمه (سلام الله علیها) است داخل شود.

متوکل به آن زن گفت : داخل شو. آن زن گفت : من دروغ می گفتم و احتیاج، مرا به این کار وا داشت و مادر متوکل شفاعت کرد و آن زن از مرگ نجات یافت.

 

منابــع :

- بحار الانوار ج ۵۰ ص ۱۴۹ ح ۳۵ چاپ ایران.

- منتهی الامال ج ۲ ص ۶۵۴ چاپ هجرت

ابوالفضل بازدید : 62 جمعه 02 آبان 1393 نظرات (0)
امام صادق علیه‌السلام: حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مى‌شود،

 
عبداللّه بن فضل هاشمى روایت كرده كه از امام جعفر صادق علیه السلام شنیدم می‌فرمود: همانا براى "صاحب الامر" غیبتى تخلف ناپذیر است، به طوریكه اهل باطل در آن تردید می‌كنند.
 
عرض كردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت می‌كند؟
 
فرمود: به علّتى كه به ما اجازه نداده‌اند آشكار سازیم.
 
عرض كردم: چه حكمتى در غیبت اوست؟
 
فرمود: همان حكمتى كه در غیبت حجّت‌هاى پیش از او بوده است،حكمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مى‌شود، چنانكه حكمت سوراخ كردن كشتى توسط خضر و كشتن آن بچه و تعمیر دیوار، براى حضرت موسى - علیه السلام - ظاهر نگشت، مگر موقعى كه خواستند از هم جدا شوند.
 
متن حدیث:
 
انّ لصاحب هذا الامر غیبه لابدّ منها یرتاب فیها كلّ مبطل، فقلت: و لم جعلت فداك؟ قال: لأمر لم یؤذن لنا فى كشفه لكم قلت فما وجه الحكمه فى غیبته؟ قال وجه الحكمه فى غیبته وجه الحكمه فى غیبات من تقدّمه من حجج اللّه ـ تعالى ذكره ـ ان وجه الحكمه فى ذلك لا ینكشف الاّ بعد ظهوره كما لم ینكشف وجه الحكمه فیما آتاه الخضر(علیه السلام)من خرق السفینه و قتل الغلام و اقامه الجدار لموسى(علیه السلام) الى وقت افتراقهما.
 
 
 
«شیخ صدوق، كمال‌الدین و تمام‌النعمه،ج 2،ص482
ابوالفضل بازدید : 67 جمعه 02 آبان 1393 نظرات (0)
براى حضرت مهدى "علیه السلام" غیبتى است که عده‌اى در آن مدت گرفتار شک و تردید مى‌شوند ولى عده اى دیگر ثابت قدم و پابرجا خواهد ماند و بعضى به این گروه گویند: پس کى وعده الهى محقق مى‌شود، اگر راست مى‌گویید؟

ربيع بن سعد، از عبد الرحمان بن سليط روايت كرده كه امام حسين عليه‌السلام فرمودند: دوازده مهدى از ما هستند اول آنها اميرالمؤمنين على بن ابيطالب"عليه السلام" و آخر آنها نهمين پسر من كه قيام بر حق خواهد نمود و زمين را پس از مرگ آن زنده خواهد كرد، اوست كه دين حق را بر ساير اديان غلبه خواهد داد اگر چه مشركان كراهت داشته باشند.
 
براى حضرت مهدى "عليه السلام" غيبتى است كه عده‌اى در آن مدت گرفتار شك و ترديد مى‌شوند ولى عده اى ديگر ثابت قدم و پابرجا خواهد ماند.
و بعضى به اين گروه مقاوم مى‌گويند: پس كى وعده الهى محقق مى‌شود، اگر راست مى‌گوييد؟
آگاه باشيد كسى كه در غيبت آن حضرت بر اذيت و آزار و اتهام ديگران و مخالفين صبر كند، مانند كسى است كه در كنار رسول خدا صلی الله علیه و اله با شمشير جهاد كرده باشد.
 
متن حدیث:
 
منا اثنا عشر مهدياً اولهم اميرالمؤمنين على بن ابيطالب و آخر هم التاسع من ولدى و هو الامام القائم بالحق يحيى الله به الارض بعد موتها و يظهر به دين الحق على الدين كله ولو كره المشركون له غيبتة يرتد فيها اقوام و يثبت على الدين فيها آخرون فيؤذون و يقال لهم متى هذاالوعد ان كنتم صادقين أما ان الصابر فى غيبته على الاذى و التكذيب بمنزلة المجاهد بالسيف بين يدى رسول الله صلى الله عليه و آله
 
 
«بحار الانوار ج 36، ص 385- اكمال الدين، ص317 »
ابوالفضل بازدید : 73 پنجشنبه 01 آبان 1393 نظرات (0)
براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، کشیدن سیگار سالانه جان بیشتر از ۴۰۰،۰۰۰ نفر را در دنیا می‌گیرد.

 

بعضی موادغذایی می‌توانند تاثرات مخرب سیگار را کاهش دهند؛ براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا، کشیدن سیگار سالانه جان بیشتر از ۴۰۰،۰۰۰ نفر را در دنیا می‌گیرد.
 
به گزارش سه نسل ، خودداری از مصرف سیگار خطر ابتلا به سرطان‌های ریه و سکته را کاهش می‌دهد. همچنین داشتن یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل به شما برای مقابله با این بیماری‌ها کمک می‌کند. جای دادن برخی موادغذایی مفید برای سیگاری‌ها در برنامه‌غذایی‌تان سلامت عمومی شما را ارتقا داده و آسیب‌های وارد بر ریه‌تان را تخفیف می‌دهد.

موادغذایی سرشار از ویتامین C

ویتامین C آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که در افراد سیگاری بسیار کم می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌ C به از بین بردن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های سالم ریوی را تخریب می‌کنند، کمک می‌کند. براساس موسسه لاینون پاولینگ، افراد سیگاری می‌بایست ویتامین C اضافه مصرف کنند. مردان سیگاری روزانه به ۱۲۵ میلی‌گرم و زنان سیگاری به ۱۱۰ میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند. این موسسه عنوان می‌کند که ویتامین C تاثیر ویتامین E بدن را نیز تقویت می‌کند. موادغذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از طالبی، آب پرتقال، انبه، بروکلی و کلم‌پیچ.

موادغذایی سرشار از امگا-۳

سرطان ریه یکی از علل اصلی مرگ و ناتوانی در افراد سیگاری است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ توسط آژانس تحقیقات سلامتی انجام گرفت، مشخص شد که موادغذایی سرشار از امگا-۳ از ایجاد سلول‌های سرطانی در ریه‌ها جلوگیری می‌کند. موادغذایی سرشار از امگا-۳ عبارتند از: ماهی تن، دانه سویا، روغن زیتون، آجیل و دانه‌ها.

چای سبز

چای سبز نوشیدنی بسیار سالم است که یک نوع آتی‌اکسیدان خاص به نام پلی‌فنول در خود دارد. طبق تحقیقاتی که در فوریه ۲۰۱۰ انجام گرفت، احتمال ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌هایی که چای سبز مصرف نمی‌کنند در مقایسه با آنهایی که حداقل یک فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، ۱۰ برابر است.

میوه‌ها

میوه‌های تیره رنگ مثل بلوبری، تمشک و پرتقال سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌ند. براساس گزارشی که در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید، بلوبری با فعالیت آنزیمی که آنزین تبدیل‌کننده آنژیوتانسین نامیده می‌شود و موجب آسیب رسیدن به رگ‌های خونی قلب می‌گردد، مقابله می‌کند. علاوه بر این، بلوبری میزان استرس اکسیداتیو را در بدن افراد سیگاری کاهش می‌دهد. استرس اکسیداتیو ایجاد سلول‌های سرطانی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد./مردمان
ابوالفضل بازدید : 47 پنجشنبه 01 آبان 1393 نظرات (0)
فکر تقویت کردن سیستم ایمنی بدن بسیار وسوسه‌کننده است اما توانایی انجام آن به دلایل مختلف دشوار است.
 
 
چه می‌توانید بکنید؟

سیستم ایمنی بدن به طور کل نقش بسیار مهمی در دفاع از بدن درمقابل میکروارگانیسم‌هایی دارد که موجب بیماری می‌شوند. اما گاهی اوقات شکست می‌خورد: میکروبی وارد بدن شده و باعث بیمار شدنتان می‌شود. آیا مداخله در این فرایند امکان‌پذیر است و می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را قوی‌تر کنید؟ اگد رژیم‌غذایی‌تان را بهتر کنید چه؟ مصرف بعضی ویتامین‌ها و داروهای گیاهی مفید است؟ آیا می‌توانید تغییراتی در سبک و روش زندگیتان ایجاد کنید که واکنش سیستم‌ایمنی بدنتان را بهتر کند؟

به گزارش سه نسل ، فکر تقویت کردن سیستم ایمنی بدن بسیار وسوسه‌کننده است اما توانایی انجام آن به دلایل مختلف دشوار است. سیستم ایمنی بدن، دقیقاً همان چیزی است که از نامش پیداست: یک سیستم است نه یک موجودیت واحد. این سیستم برای اینکه درست عمل کند نیاز به هماهنگی و توازن دارد. هنوز چیزهای زیادی هست که محققان درمورد ریزه‌کاری‌ها و ارتباطات واکنش ایمنی بدن نمی‌دانند و هنوز هیچ ارتباط مستقیم مشخصی بین سبک زندگی و تقویت عملکرد ایمنی بدن به اثبات نرسیده است.

اما این به آن معنا نیست که سبک زندگی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن هیچ تاثیری ندارد و نباید تحقیقاتی روی آن انجام شود. محققان بسیاری روی اثرات رژیم‌غذایی، ورزش، سن، استرس روانی، مکمل‌های گیاهی و سایر عوامل بر واکنش ایمنی هم در حیوانات و هم انسان‌ها کار می‌کنند. بااینکه به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند اما این تحقیقات هنوز کامل نیستند. دلیل آن این است که محققان هنوز سعی دارند نحوه عملکرد سیستم ایمنی و نحوه تفسیر سنجش‌های عملکرد ایمنی را دریابند. بخش‌های زیر به بررسی بعضی از مهمترین تحقیقات در این زمینه می‌پردازد. در
ابوالفضل بازدید : 57 پنجشنبه 01 آبان 1393 نظرات (0)
نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه گوتنبرگ نشان داد، خطر ابتلا به آلزایمر در زنان خجالتی و پر استرس بیشتر است.
 

مطالعات جدید نشان داده است زنانی که در سنین میانسالی نگرانی داشته، به خوبی با استرس کنار نمی‌آیند و نوسانات خلق و خو را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر در در مراحل بعدی زندگی‌شان قرار دارند.

به گزارش سه نسل ، لنا جانسون، محقق سوئدی اظهار کرد: استرس طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد.

این مطالعه بر روی 800 زن در طول 40 سال انجام شد و نتایج امیدوار کننده‌ای را به همراه داشت. این زنان در مورد استرس‌های طولانی مدت مورد پرسش قرار گرفته و همچنین تحت آزمون‌ها حافظه قرار داشتند.

نزدیک به 40 سال بعد و در سال 2006، در حدود یک پنجم از این زنان شرایط مرتبط با زوال عقل ایجاد شده بود.

محققان دریافتند تنش‌های عصبی، نگرانی و استرس عامل موثر در ابتلا به این بیماری بوده است.

یافته‌های این تحقیق در مجله Neurology منتشر شده است./ايسنا

ابوالفضل بازدید : 41 پنجشنبه 01 آبان 1393 نظرات (0)
متخصصان رژیم درمانی معتقدند باید برای جلوگیری از پُرخوری عوامل آن را تغییر داد. زیرا بیشتر زمان عمرمان را در خانه می‌گذرانیم که قسمتی از آن مربوط به آشپزخانه است. بنابراین ۶ روش ساده برای جلوگیری از پُرخوری به شما پیشنهاد می‌شود.
 

دکتر وانسینگ محقق و متخصص رژیم درمانی معتقد است باید برای جلوگیری از پُرخوری عوامل آن را تغییر دهیم. بنابراین اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر زمان عمرمان را در خانه خود می‌گذرانیم که قسمتی از آن مربوط به آشپزخانه است.

به گزارش  سه نسل ، براین اساس با ایجاد تغییراتی در محیط آشپزخانه و یا میز ناهار خوری خود می‌توانیم تا حدود زیادی پرخوری را کنترل کنیم.

ابوالفضل بازدید : 80 سه شنبه 29 مهر 1393 نظرات (1)
همان‌طور که یک پزشک قبل از بیان هر حکم درمان و نسخه ای، ما را به پرهیز از انجام کارها و اموری دستور می‌دهد تا که از کهنه شدن و قوّت‌یابی بیماری خلاص دهد؛ شریعت مطهّر اسلام نیز قبل از دستور به انجام هر عملی، ما را به پرهیز از اموری امر فرموده است که انجام آن‌ها معصیت و گناه شمرده می‌شود

 
از آیت الله بهجت رحمت الله علیه علت اینکه چرا انسان در راه ترک گناه عاجز و درمانده می شود و از ایشان راهکار خواسته شد.
وی در جواب این پرسش فرمودند: «ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت " و لا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرامه» ...
 
یاد خدا، پایه اساسی مراقبه

همان طور که گفته شد و تو نیز دانستی، اگر شخص گنه کار از کسانی باشد که در اثر غفلت به دام گناه می افتند، باید با مراقبه شدید، غفلت را از خود دور کرده و با از بین بردن غفلت، خویش را از چنگ معاصی برهاند.

اکنون سخن ما این است که رکن رکین و پایه اساسی مراقبه، همیشه و در همه جا و در هر حالی به یاد خدا بودن است، که طبق برخی از روایات یکی ازمشکل ترین کارهاست (رسول خدا-صلى الله علیه و آله-فرمود:«یا علی!ثلاث لا تطیقها هذه الامه:المواساه للاخ فی ماله و انصاف‏الناس من نفسه و ذکر الله على کل حال;اى على!سه کار است که تحمل آنها بر این امت مشکل است: رعایت مساوات مالى با برادران مۆمن;رفتار منصفانه با مردم و یاد خدا در همه حال.»مجلسى،بحار الانوار،ج 74،ص 45.) و چون چنین است، یکی از بهترین اعمال است (پیامبر گرامى اسلام-صلى الله علیه و آله-فرمود:«یا على!سید الاعمال ثلاث خصال:انصافک الناس من‏نفسک،و مواساتک الاخ فی الله-عز و جل-،و ذکرک الله-تبارک و تعالى-على کل حال;اى على!سرور و سیداعمال سه خصلت است:رفتار منصفانه با مردم;رعایت مساوات مالى با برادران ایمانى و یادخداوند در همه حال.»همان،ص 44.)

در عظمت و اهمیت یاد خدا همین بس که خدای تبارک و تعالی از آن به کم راضی نگشته و برایش حدی معین نفرموده است.

مرحوم ثقة الاسلام کلینی در کتاب دعای اصول کافی، باب «ذکر الله کثیرا» به اسنادش از امام صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمود: ما من شی ء الا و له حد ینتهی الیه الا الذکر فلیس له حد ینتهی الیه. فرض الله الفرائض فمن اداهن فهو حدهن، و شهر رمضان، فمن صامه فهو حده. و الحج، فمن حج فهو حده. الا الذکر، فان الله - عز و جل - لم یرض منه بالقلیل، و لم یجعل له حدا ینتهی الیه. ثم تلا هذه الآیة: «یا ایها الذین آمنوااذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا (احزاب(33)آیه 41) فقال: لم یجعل الله - عز و جل - له حدا ینتهی الیه. قال: و کان ابی علیه السلام کثیرالذکر. لقد کنت امشی معه و انه لیذکر الله و آکل معه الطعام و انه لیذکر الله ولقد کان یحدث القوم و ما یشغله ذلک عن ذکر الله و کنت اری لسانه لازقا بحنکه یقول: لا اله الا الله و کان یجمعنا فیامرنا بالذکر حتی تطلع الشمس و یامربالقراءة، من کان یقرا منا، و من کان لم یقرا منا امره بالذکر (کلینى،اصول کافى،ج 2،ص 361)؛

ای علی ! سه کار است که تحمل آنها بر این امت مشکل است: رعایت مساوات مالی با برادران موئمن ؛ رفتار منصفانه با مردم و یاد خدا در همه حالهر چیزی را حدی است که بدان پایان می پذیرد، مگر ذکر و یاد خدا که برای آن حدی وجود ندارد [مثلا] خداوند نمازهای پنج گانه را واجب ساخت که به جا آوردن آنها حد آنهاست. همچنین روزه ماه رمضان را واجب کرد که روزه داری حد آن است. همین طور حج را واجب گردانید که گزاردن آن، حد آن است؛ جز یاد خدا که از آن به کم راضی نگشت و برایش حدی مقرر نفرمود. سپس حضرت این آیه را تلاوت کرد: یا ایها الذین آمنوا اذکرو الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا (رعد(13)آیه 28. )؛ ای گروه مۆمنان! خدای را بسیار یاد کنید و او را در بامدادان و شبانگاهان تسبیح نمایید.

آن گاه فرمود: پدرم - که درود خدا بر او باد - خدای را بسیار یاد می کرد. هنگامی که با او راه می رفتم، او مشغول ذکر خدا بود. با او غذا می خوردم او به یاد خدا بود. با مردم سخن می گفت، ولی هیچ گاه سخن گفتن، او را از یاد خدا باز نمی داشت، و من خود می دیدم که زبانش به کامش چسبیده و یکسره «لا اله الا الله» می گوید .

بین الطلوعین ما را جمع می کرد و دستور می داد تا بر آمدن خورشید ذکر بگوییم و به یاد خدا باشیم . هر یک از ما را که قرائت قرآن می‌دانست به تلاوت آن دستور می‌داد و کسی را که قرائت قرآن نمی‌دانست به ذکر و یاد خدا امر می فرمود.»

حال که به اهمیت یاد خدا به عنوان رکن عمده و پایه مهم «مراقبه» اشاره شد. به جاست با استفاده از آیات و روایات به آثار و خواص یاد خدا و نیز به عواقب و تبعات غفلت از خدا جل و علا اشاره کنیم و بدین ترتیب بر فواید و عواید بحث بیفزاییم.

 رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: «یا علی ! ثلاث لا تطیقها هذه الامة : المواساة للاخ فی ماله و انصاف الناس من نفسه و ذکر الله علی کل حال ؛ ای علی ! سه کار است که تحمل آنها بر این امت مشکل است : رعایت مساوات مالی با برادران مومن ؛ رفتار منصفانه با مردم و یاد خدا در همه حال.»( مجلسی، بحار الانوار، ج 74، ص 45.2)

پیامبر گرامی اسلام - صلی الله علیه و آله - فرمود: «یا علی ! سید الاعمال ثلاث خصال: انصافک الناس من نفسک ، و مواساتک الاخ فی الله - عزوجل - ، و ذکرک الله - تبارک و تعالی - علی کل حال ؛ ای علی ! سرور و سید اعمال سه خصلت است : رفتار منصفانه با مردم ؛ رعایت مساوات مالی با برادران ایمانی و یاد خداوند در همه حال .» همان، ص 44.3. احزاب (33) آیه 41.4. کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 361.5. رعد (13) آیه 28.
دیگر توضیح نخواهید و آن که عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت کنید، خودش توضیح خود را می دهد.

لزوم ترک معصیت

همان‌طور که یک پزشک قبل از بیان هر حکم درمان و نسخه ای، ما را به پرهیز از انجام کارها و اموری دستور می‌دهد تا که از کهنه‌ شدن و قوّت‌یابی بیماری خلاص دهد؛ شریعت مطهّر اسلام نیز قبل از دستور به انجام هر عملی، ما را به پرهیز از اموری امر فرموده است که انجام آن‌ها معصیت و گناه شمرده می‌شود. در دستورالعمل‌ها و نامه‌های مرحوم همدانی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) سفارش‌های ویژه‌ای بر ترك معصیت شده است.

در قسمتی از نامه‌ای كه به یكی از علمای تبریز مرقوم داشته، این گونه فرموده است: «... آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده‌ام، این است كه اهّم اشیا از برای طالب قرب، جدّ و سعی تمام در ترك معصیت است. تا این خدمت را انجام ندهی، نه ذكرت و نه فكرت به حال قلبت فایده‌ای نخواهد بخشید؛ چرا كه پیش‌كش و خدمت‌كردن كسی كه با سلطان در مقام عصیان و انكار است، بی‌فایده خواهد بود. نمی‌دانم كدام سلطان، أعظم از این سلطان عظیم‌الشأن است، و كدام نقار (نزاع و ستیزه جویی) أقبح (زشت‌تر) از نقار با اوست؟»1

جای دیگری جناب آخوند (ره) می فرمایند: «تمام سفارشات این بینوا به تو، اهتمام در ترك معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الامر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید»

در قسمت دیگری از همین نامه، مرحوم آخوند همدانی(ره) چنین نگاشته شده‌ كه «... فَافهَم! ممّا ذَكَرتُ انّ طَلَبَكَ المحبَّةَ الالهیَّةَ مَعَ كَونِكَ مُرتَكباً للمعصیةِ امر‌ٌ فاسدٌ جداً، و كیف یَخفی عَلیك كَونُ المَعصیةِ سَبَباً للنّفرةِ وَ كَونُ النَّفرةِ مانِعةُ الجَمعِ مَعَهُ المَحَبَّةُ؟...»2 پس بفهم از آنچه یادآوری نمودم! بدان كه درخواست محبت خداوندی، با آلوده‌شدن تو به گناه، امری فاسد است. چگونه بر شما این نكته پنهان است كه معصیت باعث نفرت و بی‌زاری است و هرگز با محبّت قابل جمع نیست؟... «اِنّ تَركَ المَعصِیَةِ اَوَّلُ الدِّینِ وَ آخِرِهِ، ظاهِرَهً، وَ بَاطِنَهً، فَبادِر اِلَی المُجاهِدَةِ!...»؛3 البته ترك گناه؛ اوّل، آخر، ظاهر و باطن دین است. پس به سرعت به تلاش و مجاهده بپرداز!

در قسمتی دیگر از همین نامه بلند و مهّم، ایشان درباره دوری گزیدن از معصیت، این‌گونه نوشته‌اند: «... پس ای عزیز! چون این كریم رحیم، زبان تو را مخزن كوه نور، یعنی ذكر اسم شریف قرار داده، بی‌حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیّت و غیرها من المعاصی نمودن. مخزن سلطان باید محلّش پر عطر و گلاب باشد. نه مجلس مملوّ از قاذورات، و بی‌شكّ، چون دقّت در مراقبت نكرده‌ای، نمی‌دانی كه از جوارح سبعه (هفت‌گانه) یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیت‌ها می‌كنی، و چه آتش‌ها روشن می‌نمایی، و چه فسادها در دین خودت بر پا می‌كنی، و چه زخم‌های منكره سیف و سنان (شمشیر و نیزه) با زبانت به قلبت می‌زنی. اگر نكشته باشی، بسیار خوب است. اگر بخواهم شرح این مفاسد را بیان نمایم، در كتاب نمی‌گنجد... تو كه هنوز جوارحت را از معاصی پاك نكرده‌ای، چگونه منتظری كه در شرح احوال قلب چیزی بنویسم...»4

در جای دیگری جناب آخوند (ره) می فرمایند: «تمام سفارشات این بینوا به تو، اهتمام در ترك معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الامر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.»5
 
پی نوشت ها:
1. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 111.
2. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 111.
3. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 177- 178، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 111.
4. محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 178- 179، و نیز یاور امیری، چهل نامه عرفانی، ص 15- 16. 
5.  محمد بهاری، تذكرة المتقین، ص 196، و نیز چلچراغ سالكان،‌ 133- 135.
                               
 
منبع: تبیان
ابوالفضل بازدید : 70 سه شنبه 29 مهر 1393 نظرات (0)
موضوعی که در زمینه مهدویت در کلام امام رضا(ع) یافت می‏‌شود، موضوع انتظار فرج یا چشم به راهِ گشایش بودن است. آن حضرت در روایات متعددی به موضوع فضیلت انتظار و فرج اشاره کرده‏‌است؛ از جمله در روایتی خطاب به حسن بن جهم که از حضرتش درباره «فرج» می‏‌پرسد، می‏‌فرماید: آیا می‏‌دانی که انتظار فرج، جزئی از فرج است؟ گفتم: نمی‏‌دانم، مگر اینکه شما به من بیاموزید، فرمود: آری؛ انتظار فرج، جزئی از فرج است.

 
امام رضا(ع) به موضوع مهدویت نظر داشته و در روایات متعددی به موضوع فضیلت انتظار اشاره فرموده است. از نگاه آن حضرت، دین‌محوری، خدامحوری، اندیشیدن به آینده، با یاد امام عصر زندگی کردن، تفکر جهانی داشتن از شاخصه‌های نسل منتظر است.هیچ انقلاب و نهضتی بدون مقدمه و زمینه‌سازی به پیروزی نخواهد رسید. انقلاب جهانی امام مهدی(عج) نیز از این قانون مستثنا نیست. از آنجا که انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) مهم‌ترین و عمیق‌ترین انقلاب جهانی است، یکی از موارد زمینه‌ساز برای این نهضت عظیم، تربیت نسل منتظر است.
 
مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری، دو شاخصه اصلی نسلی است که باید زمینه‌ساز حکومت مهدوی باشند. این دو شاخصه در شاکله نسلی جدید که با سهمگین‌ترین توفان‌های بنیان‌برانداز دین و دینداری رو به رویند، تنها با تربیت دینی اصولی و همراه بینش و آگاهی شکل می‌گیرد.
 
سؤال اساسی، این است که امروز چه کسانی مسؤلیت تربیت نسلی منتظر را برعهده دارند؟ آیا خانواده به تنهایی می‌تواند نسلی منتظر تربیت کند؟ جامعه، چقدر و چگونه در تربیت نسل منتظر نقش دارد؟ آیا شاخصه‌هایی وجود دارد که بتوان بر مبنای آن به تربیت نسل منتظر پرداخت؟
ابوالفضل بازدید : 89 سه شنبه 29 مهر 1393 نظرات (0)
ما شیعیان همچون برادران یوسف(علیه السلام)، اماممان را در چاه غفلت خویش افکندیم. ما از او غافل و او به حال ما آگاه است.

مفهوم غیبت به معنای پنهانی بودن هویت فرستاده الهی برای تدبیر حفظ جان و فراهم شدن امکان ادای وظیفه و مأموریت و مشیت و خواست الهی در بسیاری از قصص قرآن قابل بازشناسی است. ابراهیم، یوسف، ذوالقرنین، خضر، موسی و عیسی(علیهم السلام) همگی در دوره ای از زندگانی، از قوم خود غایب بودند. تدبر در داستان غیبت هر یک از آنان، از حقایق بسیاری درباره غیبت حضرت مهدی(عج الله فرجه) پرده بر می دارد؛ حقایقی چون مفهوم غیبت، عامل غیبت، مکان غیبت، وظیفه امام غایب و وظیفه منتظران و شرایط ظهور.
 
حال بر آنیم تا شباهت های غیبت حضرت یوسف (علیه السلام) را با غیبت حضرت مهدی(عج الله فرجه) بیان نماییم.
 

ابوالفضل بازدید : 66 شنبه 26 مهر 1393 نظرات (0)

همیشه یک سری عقاید و باورهای نادرست درباره بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی بین افراد وجود دارد. هر چند گاهی اوقات ممکن است این باورها درست از آب دربیایند، ولی هیچ پایه و اساس علمی ندارند و نباید آنها را پذیرفت. در این مقاله 14 باور غلط مربوط به سلامتی را برای شما می گوییم.

 

1- افزایش سن باعث یبوست می شود.
افزایش سن باعث یبوست نمی شود، بلکه داروهایی که افراد مسن مصرف می کنند موجب یبوست می گردد. افراد مسن به اندازه کافی ورزش نمی کنند، خوب غذا نمی خورند و به اندازه کافی مایعات نمی نوشند. همه این عوامل باعث یبوست می گردد

ابوالفضل بازدید : 66 شنبه 26 مهر 1393 نظرات (0)

همیشه یک سری عقاید و باورهای نادرست درباره بیماری ها و مسائل مربوط به سلامتی بین افراد وجود دارد. هر چند گاهی اوقات ممکن است این باورها درست از آب دربیایند، ولی هیچ پایه و اساس علمی ندارند و نباید آنها را پذیرفت. در این مقاله 14 باور غلط مربوط به سلامتی را برای شما می گوییم.

 

1- افزایش سن باعث یبوست می شود.
افزایش سن باعث یبوست نمی شود، بلکه داروهایی که افراد مسن مصرف می کنند موجب یبوست می گردد. افراد مسن به اندازه کافی ورزش نمی کنند، خوب غذا نمی خورند و به اندازه کافی مایعات نمی نوشند. همه این عوامل باعث یبوست می گردد

ابوالفضل بازدید : 41 شنبه 26 مهر 1393 نظرات (0)
گر می‌خواهید پاییز و زمستان خود را بیمه کنید و دچار سرماخوردگی نشوید، این ایمیل را حتما بخوانید

آیا تاکنون به این موضوع فکر کردید که چرا معمولا در پاییز و زمستان سرما می‌خورید؟ بنا به گزارش منتشر شده در مجله هلث health magazine در مشاوره با چندین متخصص برای جلوگیری از سرماخوردگی در فصل زمستان و یا پاییز می‌بایست در ابتدا حتماً خود را با واکسن آنفولانزا محافظت کنید و سپس با استفاده از راهنمای زیر پاییز و زمستان خود را بیمه کنید.

<SPAN style="""COLOR: " rgb(56,118,29)\? ?>1. قرارهای خود را در فصول سرد حتی الامکان در فضای باز بگذارید!

باور عموم بر این اساس است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بهتر است در فضای بسته و گرم بمانیم ولی مشکل اینجاست که باکتری‌ها و ویروس‌ها در فضای بسته باقی می‌مانند و احتمال انتقال بیماری و این ویروس‌ها در فضای بسته به مراتب افزایش می‌یابد و این در حالی است که در فضای باز، جریان هوا به ویروس‌ها اجازه نمی‌دهد که در محیطی بمانند.
بنابراین بیرون رفتن و خارج شدن از فضای بسته نه تنها شما را از شر ویروس‌های ساکن در آن محیط نجات می‌دهد بلکه اگر بیرون رفتن شما با حرکات ورزشی و یا پیاده روی همراه شود باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهند ورزش هم باعث ارتقا قوای فیزیکی و هم ارتقای سطح ایمنی و حفاظتی بدن می‌شود.

<SPAN style="""COLOR: " rgb(56,118,29)\? ?>2. آرامش روانی باعث جلوگیری از سرما خوردگی می‌شود

شاید شما هزاران دلیل برای اینکه زمان کافی برای استراحت ندارید داشته باشید، ولی عدم داشتن استراحت کافی و سلامت روانی می‌تواند هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل کند.
مضطرب بودن باعث ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس می‌شود که موجب ضعیف شدن بنیه بدنی شما در طول زمان می‌شود و سیستم دفاعی بدن شما در برابر آنفولانزا و یا سرما خوردگی ناکارآمد ظاهر می‌شود. بنابراین زمان کافی را در طول شبانه روز به آرامش و سلامت روانی خود اختصاص دهید.

<SPAN style="""COLOR: " rgb(56,118,29)\? ?>3. دستان خود را بشویید

شستن دستان تا حدود زیادی از انتقال ویروس به بدن شما جلوگیری می‌کنند زیرا با لمس کردن اشیا مختلف در طول روز این ویروس‌ها به راحتی می‌توانند به سطوح دستان شما منتقل شوند.
در شست و شوی دستانتان دقت کافی را به خرج دهید. از آنجایی که احتمال وجود ویروس بر روی سطح صابون‌ها وجود دارد حتی الامکان سعی کنید از مایع‌های دستشویی استفاده کنید که دست‌تان با آنها تماسی نداشته باشد. انتقال ویروس‌ها در محیط‌های مرطوب در مقایسه با محیط‌های خشک آسان تر صورت می‌پذیرد، بنابراین سعی کنید بعد از شستن دست‌هایتان با حوله‌های پاکیزه و عاری از آلودگی آنها را خشک کنید و نه با لباس‌هایتان.

<SPAN style="""COLOR: " rgb(56,118,29)\? ?>4.خواب کافی داشته باشید

تحقیقات نشان دهنده این هستند که مقدار خواب مورد نیاز برای هر کس در طول شبانه روز تفاوت دارد، اما مدت خواب کمتر از 7 ساعت در طول شبانه روز می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس سرما خوردگی را تا سه برابر افزایش دهد.
از طرفی دیگر فقط زمان آرامش و سکوت برای ما در طول شبانه روز در شب‌ها زمانی است که دراز کشیدیم، ولی دقیقا در همین زمان به‌صورت ذهنی سعی بر تحلیل مشکلاتمان داریم که باعث می‌شود مغز و ذهن به خواب فرو نروند، بنابراین به هنگام شب سعی کنید ذهن‌تان را از موضوع‌ها و مسائل روزانه خالی کنید تا بتوانید سریع تر و آسان تر به خواب فرو بروید
ابوالفضل بازدید : 59 شنبه 26 مهر 1393 نظرات (0)

در سال 1997، انستیتو تحقیقات سرطان آمریکا یک گزارش بین‌المللی با عنوان: «غذا، تغذیه و پیشگیری از سرطان: یک چشم‌اندازه جهانی» منتشر کرد. این گزارش نتایج بیش از 4500 پژوهش انجام گرفته را تحلیل کرده بود. در این مطالعه، 120 محقق و ویراستار علمی از سازمان‌های مختلف مانند سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان و انستیتو ملی سرطان آمریکا حضور داشتند. این مطالعه، مورد توجه و تقدیر بسیاری از دانشمندان از سراسر جهان قرار گرفته و به ایجاد سنگ‌بنایی برای تحقیقات و آموزش در زمینه پیشگیری از سرطان، کمک کرده‌ است.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک از مطالب سایت را بیشتر می پسندید؟
    شما در کدام رده سنی می باشید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 176
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 134
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 200
  • بازدید سال : 1,896
  • بازدید کلی : 40,048