loading...
مجله اینترنتی بی باک | شدت خنده!, اخبار, سرگرمی, روانشناسی, فال و طالع بینی, دکوراسیون،آشپزی, گردشگری داستان, ورزش, کودکان,احکام
آغاز ماه مهر(غم من،دوری از شما!)حتما مطالعه بفرمایید

بسم ربی یا الله

سلام و درود خدمت شما عزیزان

متاسفاته بنده به دلیل آغاز ماه مهر،ماه تحصیل،دیگر قادر به بروزرسانی مجله اینترنتی بی باک نیستم.

رمز در اختیار دوستان قرار گرفت

امیدوارم سایتی موفق داشته باشیم.

خداحافظ

دوستار شما

محمد مهدی رضوانی:مدیر سایت بی باک

آخرین اخبار مجله اینترنتی بی باک|درود بر شما کاربر گرامی.

مجله اینترنتی بی باک با موفقیت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شد.

با آرزو موفقیت روز افزون و عاقبت بخیری همه جوانان ایرانی و شیعه مذهب جهان.

علی اصغر بلوکی بازدید : 52 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

8. إبن خلكان (متوفاى681هـ):

ابن خلکان در کتاب وفيات الأعيان مي‌نويسد که حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در شب جمعه نيمه شعبان سال 255 هجري قمري به دنيا آمد و در هنگام وفات پدر بزرگوارش پنج ساله بوده است.

هر چند که او نيز همانند ذهبي دروغ‌هاي ديگري افزوده است:

562 أبو القاسم المنتظر : 

أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي بن محمد الجواد المذكور قبله ثاني عشر الأئمة الاثني عشر على اعتقاد الامامية المعروف بالحجة وهو الذي تزعم الشيعة أنه المنتظر والقائم والمهدي وهو صاحب السرداب عندهم وأقاويلهم فيه كثيرة وهم ينتظرون ظهوره في آخر الزمان من السرداب بسر من رأى

كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين ولما توفي أبوه وقد سبق ذكره كان عمره خمس سنين واسم امه خمط وقيل نرجس والشيعة يقولون إنه دخل السرداب في دار أبيه وامه تنظر إليه فلم يعد يخرج إليها وذلك في سنة خمس وستين ومائتين وعمره يومئذ تسع سنين.

وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج2، ص94.

 

                 

 

و در جلد چهارم از همين کتاب مي‌گويد:

أبو القاسم المنتظر

أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي بن محمد الجواد المذكور قبله ، ثاني عشر الأئمة الاثني عشر علي اعتقاد الإمامية ، المعروف بالحجة ، وهو الذي تزعم الشيعة أنه المنتظر والقائم والمهدي، وهو صاحب السردب عندهم، وأقاويلهم فيه كثيرة، وهم ينتظرون ظهوره في آخر الزمان من السرداب بسر من رأيز

كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس و خمسين ومأتين، ولما توفي أبوه _ وقد سبق ذكره ـ كان عمره خمس سنين، وإسم أمه خمط وقيل نرجس.

أبو القاسم المنتظر محمد بن الحسن العسکري ...

در نيمه شعبان سال 255 هجري در روز جمعه به دنيا آمد و هنگامي که پدرش از دنيا رفت، پنج ساله بود . نام مادرش خمط بوده و گفته شده که اسمش نرجس بوده است.

وفيات الأعيان، ج4 ، ص176

 

             

البته همان‌طور که پيش از اين نيز گفتيم ، آن چه براي ما مهم است، اعتراف او به تولد حضرت مهدي عليه السلام اما ديگر دروغ‌هايي که مي‌گويد از نظر ما ارزشي ندارد و در جاي ديگر بارها جواب داده شده است.

شرح حال ابن خلکان

ذهبي در کتاب تاريخ الإسلام در باره او مي‌نويسد:

6 - أحمد بن محمد بن إبراهيم بن أبي بكر ابن خلكان .

قاضي القضاة ، شمس الدين ، أبو العباس البرمكي ، الإربلي ، الشافعي ... وكان إماما ، فاضلا ، بارعا ، متفنناً ، عارفا بالمذهب ، حسن الفتاوى ، جيد القريحة ، بصيرا بالعربية ، علامة في الأدب والشعر وأيام الناس ، كثير الاطلاع ، حلو المذاكرة ، وافر الحرمة ، من سروات الناس . قدم دمشق في شبيبته .

احمد بن محمد بن ابراهيم بن خلکان ، قاضي القضات و شافعي مذهب بود. او پيشوا، فاضل ، متخصص در رشته‌هاي مختلف، آشنا به مذهب، داراي فتواهاي خوب،  خوش ذوق، آگاه به زبان عرب، علامه در علوم ادب ، شعر و تاريخ و ... بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، ج 51   ص 66، تحقيق : د. عمر عبد السلام تدمرى ، ناشر : دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة : الأولى، 1407هـ - 1987م ،


علی اصغر بلوکی بازدید : 64 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

7 . المسعودي الشافعي (متوفاى346هـ):

علي بن الحسين مسعودي، يکي از بزرگان شافعي مذهب در کتاب معتبر مروج الذهب تصريح به ولادت حضرت مهدي عليه السلام کرده است:

الإمام الثاني عشر

وفي سنة ستين ومائتين قبض أبو محمد الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام في خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرين سنة، وهو أبو المهدي المنتظر، والإِمام الثاني عشر عند القطِعية من الإِمامية،

در سال 260هـ ابو محمد حسن بن علي ... در زمان خلافت معتمد و در سال 29 سالگي از دنيا رفت. او پدر مهدي منتظر است که امام دوازدهم از ديدگاه مذهب دوازده امامي به شمار مي‌رود.

مروج الذهب  ج 4   ص 160

 

      

 

     

 

شرح حال مسعودي

تاج الدين سبكي (متوفاي771هـ) ، نام مسعودي را در زمره علماي شافعي آورده و او را مورخ ، صاحب فتوا و علامه مي‌داند :

على بن الحسين بن على المسعودى صاحب التواريخ كتاب مروج الذهب... وكان أخباريا مفتيا علامة.. .

طبقات الشافعية الكبرى ، ج 3 ، ص 456 ، تحقيق : د. محمود محمد الطناحي د.عبد الفتاح محمد الحلو ، ناشر : هجر للطباعة والنشر والتوزيع - 1413هـ ، الطبعة : الثانية .

و عليمي مجير الدين حنبلي (متوفاي927هـ ) در باره او مي‌نويسد :

علي بن الحسين بن علي أبو الحسن المسعودي من أعلام التاريخ ومن مشاهير الرحالين ومن الباحثين المقدرين من أهل بغدادأقام بمصر وتوفي فيها عام 346 ه له مؤلفات عديدة منها مروج الذهب وأخبار الزمان وغير ذلك من المؤلفات القيمة .

 الأنس الجليل بتاريخ القدس والخليل ، ج 1 ، ص 11 ، تحقيق : عدنان يونس عبد المجيد نباتة ، ناشر : مكتبة دنديس - عمان - 1420هـ- 1999م .

شمس الدين ذهبي نيز او را اخباري و معتزلي خوانده است:

343 المسعودي

صاحبمروج الذهب وغيره من التواريخ أبو الحسن علي بن الحسين بن علي من ذرية ابن مسعود عداده في البغاددة ونزل مصر مدة

وكان أخباريا صاحب ملح وغرائب وعجائب وفنون وكان معتزليا

سير أعلام النبلاء ، ج 15   ص 48

و جمال الدين أتابکي در کتاب النجوم الزاهره او را شيخ، امام، مورخ ، اخباري و علامه معرفي کرده است:

وفيها توفي علي بن الحسين بن علي الشيخ الإمام المؤرخ العلامة أبوالحسن المسعودي صاحب التاريخ المسمى بمروج الذهب قيل إنه من ذرية ابن مسعود وكان أصله من بغداد ثم أقام بمصر إلى أن مات بها في جمادى الآخرة قال المسبحي في تاريخه وكان أخباريا علامة

الأتابكي ، جمال الدين أبي المحاسن يوسف بن تغري بردى (متوفاى874هـ) ، النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة ، ج 3   ص 315، ناشر : وزارة الثقافة والإرشاد القومي – مصر.


علی اصغر بلوکی بازدید : 72 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

6. سبط بن الجوزي الحنفي (متوفاى654هـ):

سبط بن جوزي حنفي، در کتاب تذکرۀ الخواص فصلي را به امام زمان عليه السلام و مشخصات آن حضرت اختصاص داده است:

ذكر أولاده منهم محمد الإمام

فصل في ذکر الحجة المهدي

محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب ، وكنيته أبو عبد الله وأبو القاسم وهو الخلف الحجة صاحب الزمان القائم والمنتظر والتالي وهو آخر الأئمة ، وقال : ويقال له ذو الإسمين محمد وأبو القاسم قالوا : أمه أم ولد يقال لها : صقيل.

بحث فرزندان امام عسکري که يکي از آن‌ها امام محمد است.

فصلي در باره حجت و مهدي

محمد بن الحسن بن علي ....  کنيه‌اش ابو عبد الله و أبو القاسم است . او همان خلف حجت، صاحب الزمان، قائم، منتظر و آخرين نفر از ائمه است. برخي گفته‌اند که او دو اسم داشته: يکي محمد و ديگري ابو القاسم . گفته‌اند که مادرش کنيز بوده که به او صقيل مي‌گفته‌اند... .

تذكرة الخواص، ص363 -364.

             

 

             

 

شرح حال سبط بن جوزي

شمس الدين ذهبي در باره او مي‌گويد:

يوسف بن قُزْغْلي بن عبد الله . الإمام ، الواعظ ، المؤرخ شمس الدين ، أبو المظفر التركي ، ثم البغدادي العوني الحنفي . سِبْط الإمام جمال الدين أبي الفرج ابن الجوزي ؛ نزيل دمشق . وُلِد سنة إحدى وثمانين وخمسمائة ... وكان إماما ، فقيها ، واعظا ، وحيدا في الوعظ ، علاّمةً في التاريخ والسير ، وافر الحرمة ، محبباً إلى الناس ... ودرّس بالشبلية مدة ، وبالمدرسة البدرية التي قبالة الشبلية . وكان فاضلا عالما ، ظريفا ، منقطعا ، منكرا ، على أرباب الدول ما هم عليه من المنكرات ، متواضعا صاحب قبول تام .

يوسف بن فزعلي حنفي ، پيشوا ، فقيه ،تاريخ دان و در سخنوري يگانه بود‌ ، در تاريخ و سرگذشت ،‌ علامه و در نزد مردم بسيار قابل احترام و محبوب بود . مدتي در شبيله و مدرسه بدريه تدريس مي‌كرد ، او فاضل ، دانشمند و نكته سنج بود و با دولتمرداني كه كارهاي ناپسندي مي‌كردند ، مخالفت مي‌كرد و همگان او را قبول داشتند .

الذهبي ، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز ، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، ج 48   ص 183، تحقيق : د. عمر عبد السلام تدمرى ، ناشر : دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1407هـ - 1987م .

أبو محمد يافعي (متوفاي768هـ) در باره او مي‌نويسد :

العلامة الواعظ المورخ شمس الدين أبو المظفر يوسف التركي ثم البغدادي المعروف بابن الحوزي سبط الشيخ جمال الدين أبي الفرج ابن الجوزي أسمعه جده منه ومن جماعة وقدم دمشق سنة بضع وست مائة فوعظ بها وحصل له القبول العظيم للطف شمائله وعذوبة وعظه .

در شهر دمشق مردم را موعظه مي كرد و چون چهره و سخنش جذاب بود ، مورد قبول و پذيرش عموم قرار گرفت ... .

اليافعي ، أبو محمد عبد الله بن أسعد بن علي بن سليمان ، مرآة الجنان وعبرة اليقظان ، ج 4 ، ص 136 ، ناشر : دار الكتاب الإسلامي  - القاهرة - 1413هـ - 1993م .

قطب الدين اليونيني (متوفاي726هـ) در باره او مي‌نويسد :

وكان أوحد زمانه في الوعظ حسن الإيراد ترق لرؤيته القلوب وتذرف لسماع كلامه العيون وتفرد بهذا الفن وحصل له فيه القبول التام وفاق فيه من عاصره وكثيراً ممن تقدمه حتى أنه كان يتكلم في المجلس الكلمات اليسيرة المعدودة أو ينشد البيت الواحد من الشعر فيحصل لأهل المجلس من الخشوع والاضطراب والبكاء ما لا مزيد عليه فيقتصر على ذلك القدر اليسير وينزل فكانت مجالسه نزهة القلوب و الأبصار يحضرها الصلحاء والعلماء والملوك والأمراء والوزراء وغيرهم ولا يخلو المجلس من جماعة يتوبون ويرجعون إلى الله تعالى .

در وعظ و سخنراني در زمان خودش منحصر به فرد بود ، با ديدنش رقت قلب براي بيننده ايجاد مي‌شد و با شنيدن سخنش اشك‌ها جاري مي شد ، مورد قبول عموم بود ، گاهي در مجلسي كلماتي اندك و يا شعري مي خواند همه حاضران را به گريه مي انداخت . در مجلس وي همواره دانشمندان و اميران و وزيران و غير آنان حضور مي يافتند ، و هيچگاه نمي شد كه بدون توبه كسي از مجلسش خارج شود . 

اليونيني ، قطب الدين أبو الفتح موسى بن محمد ، ذيل مرآة الزمان ، ج 1 ، ص 15 .


علی اصغر بلوکی بازدید : 55 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

5. عبد الوهاب شعراني (متوفاي974هـ)

عبد الوهاب شعراني، يکي از بزرگان اهل سنت در قرن دهم هجري تصريح مي‌کند که ما منتظر حضرت مهدي عليه السلام هستيم که او فرزند امام عسکري عليه السلام است و در سال 255 به دنيا آمده و تا امروز 706 سال دارد :

المبحث الخامس والستون : في بيان أن جميع أشراط الساعة التي أخبرنا الشارع صلي الله عليه وسلم حق لابد أن يقع كلها قبل قيام الساعة وذلك كخروج المهدي ثم الدجال ثم نزول عيسى وخروج الدابة وطلوع الشمس من مغربها ورفع القرآن وفتح سد يأجوج ومأجوج ، حتى لو لم يبق من الدنيا إلا مقدار يوم واحد لوقع ذلك كله.

قال الشيخ تقي الدين بن أبي منصور في عقيدته : وكل هذه الآيات تقع في المائة الأخيرة من اليوم الذي وعد به رسول الله صلي الله عليه وسلم أمته بقوله : إن صلحت أمتي فلها يوم وإن فسدت فلها نصف يوم، يعني من أيام الرب المشار اليها بقوله «وإن يوما عند ربك كألف سنة مما تعدون».

وقال بعض العارفين: وأول الألف محسوب من وفاة علي بن أبي طالب رضي الله عنه آخر الخلفاء. فإن تلك المدة كانت من جملة أيام نبوة رسول الله ورسالته فمهد الله تعالى بالخلفاء الأربعة البلاد ، ومراده صلي الله عليه وسلم إن شاء الله بالألف قوة سلطان شريعته إلي إنتهاء الألف، ثم تأخذ فى الاضمحلال إلي أن يصير الذين غريبا كما بدأ، وذلك الاضمحلال يكون بدايته سنة ثلاثين من القرن الحادي عشر، فهناك يترقب خروج المهدي. وهو من أولاد الإمام حسن العسكري , ومولده عليه السلام ليلة النصف من شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين، وهو باق إلي أن يجتمع بعيسى بن مريم عليه السلام، فيكون عمره إلي وقتنا هذا ـ وهو سنة ثمان وخمسين وتسعمائة ـ سبعمائة سنه وست سنين.

بحث شصت وپنجم: در بيان اين مطلب که علامت‌هاي قيامت که حضرت محمد صلي الله عليه واله خبر داده است حق است و بايد همه آن‌ها قبل از قيامت اتفاق بيفتد. علامت‌هايي مثل خروج مهدي، پس از آن خروج دجال، سپس خروج عيسي و خروج دابه، بيرون آمدن خورشيد از غرب و طلوع خورشيد از غرب، بالا رفتن قرآن، باز شدن سد يأجوج و مأجوج .

حتي اگر از عمر دنيا به اندازه يک روز باقي مانده باشد، تمام اين علامات اتفاق مي‌افتد.

قال الشيخ تقي الدين بن أبي منصور در کتاب عقيده خودش: همه اين نشانه‌ها در صد سال آخر روزي که پيامبر صلي الله عليه واله امتش را وعده داده است اتفاق مي‌افتد. آن جا که فرمود: اگر امت من اصلاح شود، او يک روز حکومت خواهد کرد و اگر فاسد شوند، نصف روز . مقصود آن حضرت از روز ، روزهايي اس که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است آن جا که فرمود: «روز در نزد  خداوند به اندازه هزار سالي است که شما مي‌شماريد».

بعضي از عرفا گفته‌اند: هزار سال اول از روز وفات علي بن أبي طالب عليه السلام که آخرين خليفه است شمرده مي‌شود. زيرا اين ايام (ايام خلفاي چهار گانه) از ايام نبوت رسول خدا صلي الله عليه واله و پيامبري او شمرده مي‌شود. پس خداوند به وسيله خلفاي چهار گانه شهرها را آماده کرد. مقصود آن حضرت اين است که اگر خداوند بخواهد دين در اين هزار سال قوي خواهد بود و سپس دين سقوط مي‌شود و به همان صورتي که از اول غريب بود، درمي‌آيد.

اين سقوط از سال سيم قرن يازدهم شروع شده است. از اين زمان بايد منتظر خروج مهدي بود. و مهدي از اولاد امام حسن عسکري عليه السلام است که در شب نيمه شعبان سال 255هجري به دنيا آمده است و او تا زماني که با حضرت عيسي بن مريم عليه السلام ديدار کند باقي خواهد ماند.

پس عمر آن حضرت تا اين سال ـ 958هـ ـ هفت صد و شش سال شده است.

اليواقيت والجواهر ،  ج2 ، ص127

 

     

 

شرح حال شعراني:

براي اثبات دانش شعراني و اين که او از بزرگان اهل سنت به شمار مي‌رود، همين گفته آلوسي سلفي  کفايت مي‌کند که به مناسبتي مي‌گويد:

ومن العجيب أن مولانا الشعراني وهو من أكابر أهل السنة بل من مشايخ أهل الله تعالى نقل عن شيخه الخواص أنه خص العصمة بملائكة السماء.

عجيب است که مولاي ما شعراني که او از بزرگان اهل سنت و بلکه از بزرگان مسلمان است از استادش نقل کرده است که او تنها ملائکه را معصوم مي‌دانسته است.

الآلوسي البغدادي الحنفي، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود بن عبد الله (متوفاى1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، ج 1   ص 221، ناشر: دار إحياء التراث العربي  بيروت.


علی اصغر بلوکی بازدید : 66 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

4. ابن أثير الجزري (متوفاى630هـ) :

ابن أثير جزري، در کتاب معتبر الکامل في التاريخ تصريح مي‌کند که امام عسکري عليه السلام فرزندي به نام م ح م د داشته است:

وفيها توفي الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب (ع) . وهو أبو محمد العلوي العسكري وهو أحد الأئمة الاثني عشر على مذهب الامامية ، وهو والد محمد الذي يعتقدونه المنتظر بسرداب سامرا وكان مولده سنة اثنتين وثلاثين ومائتين.

در سال 260هجري قمري حسن بن علي ... عليهم السلام از دنيا رفت. او ابو محمد عسکري يکي از ائمه دوازده گانه مذهب اماميه است . او پدر محمد است که شيعيان منتظر او از سرداب سامرا هستند .

الكامل في التاريخ ، ج 6 ، ص249 ـ 250 .

 

         

         

 

شرح حال ابن اثير:

ابن خلکان در وفيات الأعيان مي‌نويسد:

 460 عز الدين ابن الأثير الجزري

أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم بن عبد الواحد الشيباني المعروف بابن الأثير الجزري الملقب عز الدين ولد بالجزيرة ونشأ بها ثم سار إلى الموصل مع والده وأخويه........وكان إماما في حفظ الحديث ومعرفته وما يتعلق به وحافظا للتواريخ المتقدمة والمتأخرة وخبيرا بأنساب العرب وأخبارهم وأيامهم ووقائعهم صنف في التاريخ كتابا كبيرا سماه الكامل ابتدأ فيه من أول الزمان إلى آخر سنة ثمان وعشرين وستمائة وهو من خيار التواريخ .

او در حفظ حديث ، شناخت آن و آن چه به علم حديث مربوط مي‌شود پيشوا و حافظ تاريخ گذشته و معاصر بود. همچنين در علم انساب ، تاريخ ، اخبار و حوادث عرب متحبر بود. کتاب بزرگي به نام الکامل نوشته است که حوادث سرآغاز تاريخ تا سال 628 را در آن آورده و از بهترين کتاب‌هاي تاريخي است.

إبن خلكان، ابوالعباس شمس الدين أحمد بن محمد بن أبي بكر (متوفاى681هـ)، وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 3   ص 348، تحقيق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان.

و ابن کثير دمشقي در کتاب البدايۀ والنهايۀ ، ابن أثير را امام و علامه و کتاب الکامل في التاريخ را از بهترين کتاب‌هاي تاريخي مي‌شمارد:

ابن الاثير مصنف اسدالغابة والكامل

هو الامام العلامة عز الدين أبو الحسن علي بن عبدالكريم بن عبد الواحد الشيباني الجزري الموصلي المعروف بابن الاثير مصنف كتاب أسد الغابة في أسماء الصحابة وكتاب الكامل في التاريخ وهو من أحسنها حوادث ابتدأه من المبتدأ إلى سنة ثمان وعشرين وستمائة.

ابن كثير الدمشقي،  ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج 13   ص 139، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.


علی اصغر بلوکی بازدید : 61 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

3. ابن حجر الهيثمي، (متوفاى973هـ):

ابن حجر مکي، در کتاب الصواعق المحرقه، تصريح مي‌کند که امام عسکري عليه السلام فرزندي داشته که در زمان وفات آن حضرت 5 ساله بوده است:

ولم يخلف غير ولده أبي القاسم محمد الحجة ، وعمره عند وفاة أبيه خمس سنين ، لكن أتاه الله فيها الحكمة ، ويسمى القائم المنتظر... .

امام عسکري فرزندي غير از ابو القاسم محمد الحجه نداشت که در هنگام وفات پدرش پنج ساله بود؛ اما خداوند به او در آن سن کم حکمت عطا  کرد و قائم، منتظر و ... ناميده شده است.

الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ص207

 

       

        

شرح حال ابن حجر هيثمي:

عبد القادر العيدروسي (متوفاي 1037هـ) در باره او مي‌گويد :

وفيها [سنة أربع وسبعين بعد التسعمائة ] في رجب توفي الشيخ الإمام شيخ الإسلام خاتمة أهل الفتيا والتدريس ناشر علوم الامام محمد بن إدريس الحافظ شهاب الدين أبو العباس أحمد بن محمد بن علي بن حجر الهيتمي السعدي الأنصاري بمكة ودفن بالمعلاة في تربة الطبريين وكان بحرا في علم الفقه وتحقيقه لا تكدره الدلاء وإمام الحرمين كما أجمع على ذلك العارفون وانعقدت عليه خناصر الملاء إمام اقتدت به الأئمة وهمام صار في إقليم الحجاز أمة مصنفاته في العصر آية يعجز عن الإتيان بمثلها المعاصرون ...

واحد العصر وثاني القطر وثالث الشمس والبدر من أقسمت المشكلات أن لا تتضح إلا لديه وأكدت المعضلات آليتها أن لا تتجلى إلا عليه لا سيما وفي الحجاز عليها قد حجر ولا عجب فإنه المسمى بابن حجر .

ابن حجر هيثمي دريائي از دانش فقه و تحقيق ، امام مدينه و مكه بود كه همه پيشوايان به وي اقتدا مي كردند ، در سرزمين حجاز از جهت آثار نمونه‌اي بود كه مثل و مانند نداشت ... .

العيدروسي ، عبد القادر بن شيخ بن عبد الله ، تاريخ النور السافر عن أخبار القرن العاشر ، ج 1 ، ص 258 ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة الأولى ، 1405 .


علی اصغر بلوکی بازدید : 48 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

2. ابن حجر العسقلاني الشافعي (متوفاي852هـ):

ابن حجر عسقلاني، يکي ديگر از بزرگان علم رجال و حديث اهل سنت است که تولد حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را مفروغ عنه گرفته و امام عسکري عليه السلام را پدر آن حضرت خوانده است .

وي در کتاب لسان الميزان در شرح حال جعفر بن علي برادر امام عسکري عليه السلام مي‌نويسد:

493 جعفر بن علي بن محمد بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب الحسيني أخو الحسن الذي يقال له العسكري وهو الحادي عشر من الأئمة الإمامية ووالد محمد صاحب السرداب

جعفر بن علي بن محمد ... برادر حسن است که به او عسکري گفته مي‌شود . حسن عسکري (عليه السلام) امام يازدهم از ائمه دوازده گانه مذهب اماميه است که پدر محمد صاحب سرداب بوده است.

لسان الميزان  ج 2   ص 460

 

              

 

         

 

شرح حال ابن حجر عسقلاني:

سيوطي در شرح حال او مي‌نويسد:

34 - ابن حجر العسقلاني ، الحافظ شهاب الدين أبو الفضل أحمد بن علي أحمد بن علي بن محمد بن محمد بن علي بن محمود بن أحمد بن حجر بن أحمد الكناني العسقلاني الأصل ، ثم المصري ، الشافعي ، قاضي القضاة شيخ الإسلام ، شهاب الدين ، أبو الفضل بن نور الدين ، بن قطب الدين ، بن ناصر الدين ، بن جلال الدين . فريد زمانه ، وحامل لواء السنة في أوانه ، ذهبي هذا العصر ونضاره ، وجوهره الذي ثبت به على كثير من الاعصار فخاره ، أمام هذا الفن للمقتدين ، ومقدم عساكر المحدثين ، وعمدة الوجود في التوهية والتصحيح ، وأعظم الشهود والحكام في بابي التعديل والتجريح .

ابن حجر عسقلاني ... در اصل عسقلاني و ساکن مصر و پيرو مذهب شافعي بود. او قاضي القاضي ، شيخ الإسلام ، يگانه زمان خود، پرچمدار سنت در دوران خود، او  همانند ذهبي و همقطاران او در اين دوران، پيشواي اين فن براي پيشوايان، جلودار لشکر محدثان، رکن اساسي در  تضعيف و تصحيح روايات، بزرگترين شاهد و حاکم در باب جرح و تعديل بود.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، نظم العقيان في أعيان الأعيان ، ج 1   ص 45، تحقيق : فيليب حتي ، ناشر : المكتبة العلمية - بيروت


علی اصغر بلوکی بازدید : 46 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

بسمه تعالی

همراه شما هستیم با مطلبی با عنوان اعتراف علمای اهل سنت به تولد حضرت مهدی (عج) - قسمت 1

تعداد زیادی از علمای اهل تسنن به تولد موعودمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اعتراف کردند.

در این قسمت متن اعتراف الذهبي الشافعي را برای شما ارائه میدهیم.

برای مطالعه اعتراف نامه الذهبي الشافعي به ادامه مطلب مراجعه نمایید.



علی اصغر بلوکی بازدید : 46 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

روايت دوم: (با سند صحيح)

به نقل كليني در روايت صحيح امام هشتم (عليه السلام) فرمودند كه تمام اعمال (خوب و بد) بندگان به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) عرضه مي‌شود:

[6] عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا عليه السلام يَقُولُ إِنَّ الْأَعْمَالَ تُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله أَبْرَارَهَا وَ فُجَّارَهَا.

الكافي - الشيخ الكليني، ج 1 ، ص 220

امام رضا عليه السلام مي‌فرمايد. همانا كردار نيك و بد بندگان بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله عرضه مى‏شود.

اين روايت از نظر سند صحيح است و علامه محمد تقي مجلسي در كتاب «روضة المتقين» به تصحيح روايت تصريح دارد:

و في الصحيح. عن الوشاء قال: سمعت الرضا عليه السلام يقول: إن الأعمال تعرض على رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم أبرارها و فجارها.

مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏13 ؛ ص93

در روايت صحيح از وشاء آمده است كه مي‌گويد از امام هشتم عليه السلام شنيدم: اعمال خوب و بد بندگان به رسول خدا صلي الله عليه وآله عرضه مي‌شود.

محمد باقر مجلسي نيز در كتاب «مرآة العقول» مي‌نويسد:

الحديث السادس‏صحيح.

مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول،ج‏3 ؛ ص6


علی اصغر بلوکی بازدید : 58 دوشنبه 24 شهریور 1393 نظرات (0)

روايت اول: (سند صحيح)

امام باقر (عليه السلام) در روايت صحيح در پاسخ سؤال از عرضه شدن اعمال به رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمودند: اين مطلب قطعي است و ترديدي در آن وجود ندارد:

10- حَدَّثَنَا السِّنْدِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْأَعْمَالِ هَلْ يُعْرَضُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله قَالَ مَا فِيهِ شَكٌّ قِيلَ لَهُ أَ رَأَيْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ فَقَالَ لِلَّهِ شُهَدَاءُ فِي أَرْضِهِ.

بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 450

محمد بن مسلم مي‌گويد: از امام باقر عليه السلام سؤال كردم آيا به رسول خدا صلي الله عليه و‌آله اعمال عرضه مي‌شود؟ فرمود: در اين مطلب شكي نيست. براي ايشان گفته شد نظر شما در باره آيه : «اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون» چيست؟ فرمود: خداوند در روي زمين شاهداني دارد.

بررسي سند روايت:

اين روايت از نظر سند، صحيح است، براي اثبات اين مطلب لازم است تك تك راويان حديث مورد بررسي قرار گيرد:

1. السندي بن محمد:

اسم اين راوي «ابان» است و از نظر علماي رجال شيعه مورد اعتماد و موثق مي‌باشد. نجاشي درباره او مي‌نويسد:

سندي بن محمد واسمه أبان ، يكنى أبا بشر صليب من جهينة ، ويقال من بجيلة ، وهو الأشهر. وهو ابن أخت صفوان بن يحيى . كان ثقة ، وجها في أصحابنا الكوفيين.

رجال النجاشي - النجاشي - ص 187

سندي بن محمد اسمش ابان و كنيه اش ابو بشرصليب از قبيله جهينه و گفته مي‌شود از بجيله است و اين قول مشهور تر است. وي پسر خواهر صفوان بن يحيي است . او شخص موثق و بزرگ اصحاب ما در ميان كوفيان بود.

آقاي نمازي شاهرودي نيز مي‌نويسد:

أبان بن محمد البجلي الكوفي المعروف بالسندي البزاز ابن أخت صفوان بن يحيى : ثقة وجه بالاتفاق ، ...

مستدركات علم رجال الحديث - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 1 ص 92

ابان بن محمد بجلي كوفي معروف به سندي بزاز، پسر خواهر صفوان بن يحيي به اتفاق علماء موثق و بزرگ ما است.

2. العلاء بن رزين:

ايشان نيز از نظر علماي رجال موثق است. نجاشي او را اين‌گونه معرفي كرده مي‌كند:

العلاء بن رزين القلاء ثقفي ، مولى ، قاله ابن فضال . .... روى عن أبي عبد الله عليه السلام ، وصحب محمد بن مسلم و فقه عليه وكان ثقة وجها.

رجال النجاشي - النجاشي - ص 298

علاء بن رزين قلاء اهل ثقيف و غلام بود،‌ اين مطلب را ابن فضال گفته است... وي از امام صادق عليه السلام روايت كرده و با محمد بن مسلم مصاحب بود و از نزد وي فقه ‌آموخت. او فرد موثق و بزرگ و داراي اعتبار بود.

3. محمد بن مسلم:

محمد بن مسلم نيز از شاگردان امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) و موثق است. نجاشي او را اين‌گونه معرفي كرده است:

محمد بن مسلم بن رباح أبو جعفر الأوقص الطحان مولى ثقيف الأعور ، وجه أصحابنا بالكوفة ، فقيه ، ورفع صحب أبا جعفر وأبا عبد الله عليهما السلام ، وروى عنهما وكان من أوثق الناس .

رجال النجاشي - النجاشي - ص 324

محمد بن مسلم بن رباح، كنيه اش ابو جعفر اوقص طحان و غلام ثقيف اعور بود. او بزرگ اصحاب اماميه در كوفه و فقيه بود. و به مصاحبت امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) دست يافت و از آنها روايت نقل كرده است. وي از موثق ترين مردم بود.

شيخ طوسي نيز همانند نجاشي ايشان را معرفي كرده و تصريح مي‌كند كه علاء بن رزين بيشترين روايت را از وي دارد:

محمد بن مسلم بن رباح الثقفي ، أبو جعفر الطحان الأعور .. واروى الناس عنه العلا بن رزين القلا.

رجال الطوسي - الشيخ الطوسي - ص 294

نقل اين روايت با سند ديگر:

مرحوم صفار در كتاب «بصائر الدرجات» اين روايت را از طريق محمد بن مسلم و زراره با سند ديگر نيز نقل كرده است:

( 6 ) حدثنا أبو طالب عن حماد بن عيسى عن حريز عن محمد بن مسلم وزرارة قال سئلنا أبا عبد الله عن الأعمال تعرض على رسول الله صلى الله عليه وآله قال ما فيه شك ثم تلا هذه الآية قل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون قال إن لله شهداء في ارضه .

بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 450

در اين روايت امام صادق (عليه السلام) عرضه اعمال را به رسول خد (صلي الله عليه وآله)‌ قطعي دانسته و در پايان تصريح كرده است كه «براي خداوند شاهداني در روي زمين است» كه اين قسمت از روايت، تفسير كلمه «المؤمنون» خواهد بود.


تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک از مطالب سایت را بیشتر می پسندید؟
    شما در کدام رده سنی می باشید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 176
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 218
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 321
  • بازدید ماه : 641
  • بازدید سال : 2,337
  • بازدید کلی : 40,489