loading...
مجله اینترنتی بی باک | شدت خنده!, اخبار, سرگرمی, روانشناسی, فال و طالع بینی, دکوراسیون،آشپزی, گردشگری داستان, ورزش, کودکان,احکام
آغاز ماه مهر(غم من،دوری از شما!)حتما مطالعه بفرمایید

بسم ربی یا الله

سلام و درود خدمت شما عزیزان

متاسفاته بنده به دلیل آغاز ماه مهر،ماه تحصیل،دیگر قادر به بروزرسانی مجله اینترنتی بی باک نیستم.

رمز در اختیار دوستان قرار گرفت

امیدوارم سایتی موفق داشته باشیم.

خداحافظ

دوستار شما

محمد مهدی رضوانی:مدیر سایت بی باک

آخرین اخبار مجله اینترنتی بی باک|درود بر شما کاربر گرامی.

مجله اینترنتی بی باک با موفقیت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شد.

با آرزو موفقیت روز افزون و عاقبت بخیری همه جوانان ایرانی و شیعه مذهب جهان.

علی اصغر بلوکی بازدید : 45 چهارشنبه 26 شهریور 1393 نظرات (0)

3. ابن ابي الحديد (متوفاى655 هـ)

ابن ابي الحديد متعزلي در شرح نهج البلاغه، در باره سخن امير مؤمنان كه خودش را پيشگام ترين مسلمان معرفي كرده، سؤالي را مطرح كرده است كه اين گفتار حضرت با نظريه گروهي كه ابو بكر و زيد بن حارثه را سابق در اسلام مي‌دانند، در تعارض است.

آنگاه در پاسخ مي‌گويد:‌ اكثر اهل حديث و محققان سيره نويس، روايت كرده اند كه علي نخستين مسلمان است:

المسألة السادسة: أن يقال: كيف قال: وسبقت إلى الإيمان، وقد قال قوم من الناس: إن أبا بكر سبقه، وقال قوم: إن زيد بن حارثة سبقه؟ والجواب: إن أكثر أهل الحديث وأكثر المحققين من أهل السيرة رووا أنه عليه السلام أول من أسلم.

إبن أبي‌الحديد المدائني المعتزلي، ابوحامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج4، ص70، تحقيق: محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.

ابن ابي الحديد در جاي ديگر مي‌نويسد:

ولا ريب أن الصحيح ما ذكره أبو عمر أن علياً عليه السلام كان هو السابق، وأن أبا بكر هو أول من أظهر إسلامه، فظن أن السبق له .

بدون شك صحيح همان چيزي است كه ابو عمر آن را ذكر كرده و آن اين كه علي عليه السلام سابق در اسلام بوده است و ابو بكر نخستين كسي بوده كه اسلامش را ظاهر كرده و گمان بر اين شده است كه او سابق در اسلام بوده است.

ايشان پس از اين كه در باره روايات سابق بودن زيد صحبت كرده، اين گونه نتيجه گيري كرده است:

 فدل مجموع ما ذكرناه أن علياً عليه السلام أول الناس إسلاماً، وأن المخالف لذلك شاذ، والشاذ لا يعتد به .

شرح نهج البلاغة، ج4، ص 76

مجموع آنچه را ما ذكر كرديم دلالت دارد بر اين كه علي نخستين مسلمان است و نظر مخالف آن شاذ و نادر است و قول شاذ مورد اعتنا نيست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یک از مطالب سایت را بیشتر می پسندید؟
    شما در کدام رده سنی می باشید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 176
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 178
  • باردید دیروز : 20
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 281
  • بازدید ماه : 601
  • بازدید سال : 2,297
  • بازدید کلی : 40,449